andere projecten

woensdag 27 februari 2008

september 2007




Tekst geleverd aan de simcaclub ten behoeve van posting op de website











Het begon allemaal met het jaarlijkse bezoekje aan de Technoclassica in Essen; geen Simca Rallye te vinden terwijl dat de allereerste auto’s waren van mijn broer, tevens reisgenoot en mezelf. Onder het motto dat oude liefde wel roest doch gerevitaliseerd kan worden besloot ik op de terugweg dan zelf maar van een 1005 een replica te bouwen. Van een 1005 omdat ik één van de weinigen ben die de vierkante koplampen aantrekkelijker vindt dan de ronde. Een echte Simca Rallye zou vast te duur worden, als je ze al kunt vinden. Al snel kwam uit Drente de basis op mijn pad. Rijdend, met APK tot na de zomer, roest op allerlei plaatsen, doch een te repareren basis. Om aan Simca Rallye interieurdelen te komen plaatste ik een advertentie op Marktplaats. Na 2 maanden had ik slechts een originele, te restaureren, sportspiegel weten te scoren. Toen werd ik, naar aanleiding van de advertentie gebeld uit Noord-Holland met de vraag “wat ik van plan was met die Simca”. Na mijn relaas vertelde de beller me dat hij nog een body had staan. Na verder informeren niet zomaar een body, maar een reeds gelaste Rallye 2 carrosserie met kenteken! Die stond al jaren op zolder van een boerenschuur. Het bleek een auto uit 1973 die door de beller meer dan 10 jaar geleden was gekocht in deplorabele staat welke hij vervolgens heeft gelast waar nodig waarna hij de auto heeft “opgeborgen” in afwachting van de vervolgwerkzaamheden. In zijn 2 schuren met zijn andere 2 Rallye 2’s (echt waar) bevond zich een schat aan onderdelen. Ik noem een compleet bankstel met achterbank, hoge en lage stoelen, 4 Amil velgen (ja ja 6 duim breed) een koperen radiator, de koelpijpen, solex carbarateurs, lichtmetalen carterpannen, achterspoiler, deuren, spatborden, deurpanelen enzovoorts. Ik werd verleid tot een drastische verandering van mijn originele doelstelling. Van een Simca Rallye “look-a-like”naar een serieuze Rallye 2. De deal werd gesloten, een trailer gehuurd en een 2e ritje Noord-Holland volgde. Thuis gekomen werden in de loods de diverse onderdelen gesorteerd en opgeborgen, de auto van zoonlief van de brug af getrokken en de Simca d’rop geduwd zodat het werk kon beginnen.

Het werk bestaat uit het verder strippen van de carrosserie ter voorbereiding op het “kaal” maken van de onderzijde. Ik wil allereerst alle coating en roest verwijderen uit de wielkasten en van de onderzijde waarna deze van verse beschermende lagen kan worden voorzien. Dus moeten de voor- en achterwielophanging eraf alsmede de overige onderdelen zoals de remleidingen en de stuurinrichting. 2 Avonden later ligt het meeste ernaast. Op dit moment zijn er nog een paar leidingen te verwijderen alsmede de rest van de stuurinrichting. Dat doe ik volgende week. Dan kan ze naar de straler. Ik heb lang gewikt en gewogen tussen stralen en logen en uiteindelijk gekozen voor het stralen van slechts de onderzijde. Zelf kaal maken van de onderzijde is geen optie. Ik heb gemiddeld 1 avond per week tijd voor dit project waardoor ik toch al niet erg hard op zal schieten en diverse werkzaamheden zal uitbesteden. Dat zijn dan natuurlijk de klussen die ik niet leuk vind of niet kan.

Ik ben nu op zoek naar een betrouwbare straler. Wanneer ze daar vandaan komt gaat ze naar de plaatwerker die haar nog eens grondig gaat onderzoeken op roestvorming, de spatborden en deuren erin en eraan gaat hangen, strak zal maken en zal spuiten. Ondertussen kan ik me dan bezig houden met het renoveren van de ophanging, het zoeken van onderdelen, het strippen van de donor en het samenstellen van een potente motor,. Want gáán zal ze!. Ik zal regelmatig een update plaatsen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, schroom dan niet om te mailen op klaas@cenm.com.

Geen opmerkingen: