andere projecten

donderdag 17 september 2009

deurknopjes en tectyl

Zoals je ziet is Ed gisteren aan de slag gegaan met het tectyleren van alle later onzichtbare naden. De later zichtbare naden zullen worden volgegoten met was. Van de witte donor zijn alle deurknoppen, sloten en het deursluitmechaniek afkomstig. Alles moest wel eerst gereinigd en gepoetst en gesmeerd voor het wordt gemonteerd. Het indrukken van de deurknop voelt soepel en solide aan.

Ondertussen is de zoektocht naar motoronderdelen gestart. Overmaatse zuigers, een nokkenas en een distributieketting staan op de groeiende verlanglijst.





woensdag 16 september 2009

Weer verder
















Na een periode van relatieve inactiviteit op Simca gebied wordt er deze weken een nieuwe impuls gegeven aan de restauratie. Ed Peverelli gaat er een paar weekjes tegenaan. Hij zal onderdelen van de 2 donorauto's demonteren, onderdelen vernieuwen, reviseren en monteren. Wel zijn er een heel aantal onderdelen gepassiveerd wat een bijzonder mooi effect zal geven en de duurzaamheid van dit autootje ten goede zullen komen. Deze week is het hemeltje geplaatst, het blok uit elkaar geworpen en de eerste onderdelen gemonteerd. De eerste twee onderwerpen zijn verreweg het leukst, de laatste bleek wel heel erg gewenst. Krassen in de zuigers, ijzervijlsel in de olie en een kapotgedraaide tandwiel op de nokkenas. De motor bleek vlot overgeschilderd en in elkaar gezet te zijn met vloeibare pakking tussen de originele pakking. Enfin, we zijn op zoek naar zuigers en een goeie nokkenas en gaan het blok en de kop reviseren. Hierboven wat fotootjes. Schrik niet van de kleur. Buiten is ie de echte kleur......

maandag 25 mei 2009

vervolg










Ondertussen heb ik een goed werkend dashboard uit Veldhoven gescoord voor ongeveer de helft waarvoor ze in Frankrijk van de hand gaan. Wel van een Rallye I maar gelukkig had daags tevoren mijn broer zijn laatst bewaarde Simca Rally onderdeel gevonden in de schuur en aan mij gegeven; een oliedrukmeter!! ZO zie je maar, een beetje geluk komt er wel bij kijken. Dus nu het dashboard opknappen, de KM teller terug naar 0 (De auto wordt nieuw dus dit vind ik wel gerechtvaardigd) en een gaatje voor de oliedrukmeter. Verder zijn van de spuiter terug de spiegel in onderdelen, de wielen, de afdekplaat voor de radiator, de achterkanten van de verstralers, de lamppotten, de voorklep en nog wat beschermkapjes voor in de voorklep. Zie het fotomateriaal....

na lange tijd



De tweede (eigenlijk de derde; er staat ook nog een roodbruine 1005) donor is geaarriveerd. Was aan me verkocht als een auto met harde bodem. En dus bedoeld om een projectje mee te doen. De eerste mat die ik optilde deed me het tegendeel realiseren. Wel een enorm lief autootje met die rode bekleding. Ondertussen reeds het een en ander gedemonteerd zoals koplampen, bumpers en achterlichten. De knipper- en achterlichten renoveren (schoonmaken en nieuwe RVS boutjes). De bumpersteunen gaan naar de verzinker samen met een kratje bouten en moeren en andere losse rommel.


De 100 uit '64 heeft niet veel opgeleverd. De rubbermatten waren vergaan. Wel heb ik een berg 12' wielen, de dyname en stroomregelaar en het voorfront eruit gezaagd. Wie eet waar dit onderdeel hoort? Ook het origineel bakkelieten stuur heb ik gered. Dat zal wel aan de muur komen.

zaterdag 14 maart 2009

De eerste is binnen







De eerste onderdelen-Simca is binnen en gaat verrassend weinig onderdelen opleveren. Kijk zelf maar. Wel leuke details, een leren riempje om de krik vast te zetten voorin, de accu achterin. Ondertussen heb ik een aanbod om het front te ruilten tegen ZGAN zwart skai deurbekleding voor de R2. Daarnaast is misschien de rubbermat bruikbaar.....



dinsdag 10 maart 2009

reims & twee "nieuwe 1000's.

Eventjes een update. Een bezoekje aan Reims bracht me een 2e nieuw achterlichtglas, 16 meter zwarte kunststofprofiel voor de binnenrand van de deuren, 7 nieuwe waterslangen en een wit linker koplampglas. En het boek les fabuleuses Simca Rallye en een model van een 1100 fourgonette en een tagora.

Deze week komen er 2 simca's bij, een witte sloper en een witte gls automatique om mijn originele idee (even naar beneden scrollen) mee uit te voeren. Ik hoop hiermee een setje rubbermatten te scoren voor de R2. Binnenkort weer fotoos.

woensdag 31 december 2008

thuis en het interieur onder de loep

Marco (van de Meer autoschade in Monster)
heeft de auto naar de loods gebracht en binnengezet zodat de wederopbouw kan beginnen. De deuren klemmen met de nieuw veerpennen. Niks wat een lading teflonspray niet kan verhelpen. De onderstellen zullen er wel weer ondervandaag gaan binnenkort om te worden gereviseerd. Ook de eerder aangeschafte motor gaat uit elkaar om als nieuw te maken.










De bekleder is langs geweest en heeft de achterbank en de stoelen meegenomen. We hebben zwaar overlegd over de vraag waar de skai bekleding is geschadigd met stof te gaan werken maar ik ben voor de optie gegaan dat aan de binnenkant met inzetstukken moet worden gewerkt, minder opvallend dan een baan van stof of leer in de achterbank en stoelen. Ik heb gekozen voor de '73 stoelen. Ik heb ook de >76 stoelen maar in het kader van de originaliteit... Wel zag ik dat de glijders niet bij de stoelen zaten dus daar ligt misschien nog een uitdaging. Er moet een naadje gestikt, een kraaltje geplaatst. Het jute vervangen en misschien hier en daar worden opgevuld.

de auto gespoten


















Het simcajaar eindigt goed. De R2 is prachtig gespoten. In het nieuwe jaar zal de opbouw beginnen. DIt zal in een rustig tempo gebeuren. Er is geen eindtijd gepland. Er was tijdens het spuiten nog een klein oponthoud. nadat de onderkant en de binnenkant waren gespoten vreesde ik dat de verkeerde kleur gwaas gebruikt. Nadere controle met een aan de binnenzijde gespoten spatbord in de hand in het daglicht bleek toch dat de oude kleurcode prima was. Zoals de fotoos tonen is ook de onderzijde van de auto volledig kaal gemaakt en gespoten. Eerst in coating, toen grondverf in kleur en daarna in lak. Ook de binnenkant van de spatborden is zo behandeld. Na het spuiten van de binnenzijde van de spatborden zijn deze gemonteerd. "koud" op het chassis, slechts kit bij de zichtnaden. Daarna is de auto compleet met gemonteerde spatborden gespoten, de achterklep, paravan en deuren apart. Later worden nog de voorklep, wielen en spiegel gespoten in satijnzwart (de wielen natuurlijk met een zilveren binnenrand, deze zijn eerst gestraald om ze weer als nieuw te maken).

zondag 2 november 2008

spuitplamuur en nieuwe onderdelem













Op zoek naar pakkingsets via een omweg terecht gekomen bij Arrow in Den Haag. Meteen twee sets gekocht, ik heb tenslotte 2 motoren staan en die gaan we alletwee opfrissen. Op marktplaats een origineel onderdelenboek van de Simca 1000 uit 'mijn' jaartal gevonden. in Belgie niet ver van Brussel vond ik uiteindelijk een splinternieuwe spiegel. Weliswaar voor de Matra Baghere Courreges dus inhet wit. Maar van een likje verf schrikken we niet zoals u ondertussen wel weet. Ook hier, bij Thomas dus, de nieuwe lampgedeelten voor de verstralers gevonden en één nieuw achterlichtglas.









Gisteren bleek dat Marko inderdaad weer tijd had voor mijn Simca. Alle losse delen staannu in de spuitplamuur.



zaterdag 25 oktober 2008

Hernieuwde activiteit


Marco's bedrijf is weer in rustig vaarwater terecht gekomen. Een Ferrari waar de eigenaar mee naar een concours moest, de overname van het nieuwe bedrijf en de verhuizing gingen allemaal voor. Ondertussen wordt er weer aan de Simca gewerkt. Verder strak maken van alle onderdelen en het inlassen van de linkerdorpel stonden de afgelopen week op het programma. Zoals eerder aangegeven was de dorpel door de originele eigenaar ingelast maar zijn we niet tevreden, hij loopt een beetje rond. Dat wordt nu opgelost met een door Exner geleverde dorpel. Volgende week om deze tijd hoop ik fotoos van de Simca in de spuitplamuur te kunnen tonen. In de tussentijd heb ik onderdelen gevonden in Belgie, hierover de volgende keer mer EN een origineel onderdelenboek van de Simca 1000.

dinsdag 17 juni 2008

Het dakje strak gemaakt
















Het dak was niet gestraald. We waren bang dat we daar lengte in zouden slaan en daarom zijn we eraf gebleven. Bij het plaatwerken konden we eigenlijk weinig doen omdat het dag te slap is. Eerst geprobeerd of de tussenstijl zou helpen. Deze dus uit de donor 1006 geschroefd en in de Rallye 2. Toen nog voorgesteld de baleinen die middels een beetje glaswol onder het hemeltje wat steun aan het dak kunnen geven maar die optie werd door de plaatwerker terzijde geschoven. Uiteindelijk werd een aantal dempingsplaten aan de binnenkant gemonteerd en dat leverde voldoende stijfheid op om het dak strak te kunnen maken. Al borstelend kwamen er nogal wat oneffenheden aan het licht. Die zijn er allemaal uit en het strakke dak staat in de epoxy. Voorts is er weer verder gewerkt aan de deuren. Daar zit geen roestspatje meer op en ze worden zo strak als een piano!

zondag 4 mei 2008

een deurtje strak gemaakt.



Door de drukke werkzaamheden en de goede naam heeft VB het steeds heel erg druk. Desondanks is er weer een stukje voortgang geboekt. Er is weer een deurtje strak gemaakt. Het plan is volgende week weer 't een en ander in de epoxy te zetten. Ondertussen is ook de koppeling met drukgroep uit Duitsland aangekomen.

zaterdag 22 maart 2008

Niks te melden, dan maar een foto


Even een bakkie gedaan bij VB. Weinig voortgang te rapporteren. De spatborden liggen strakgemaakt en in de epoxy op zolder. Wel nog kwam ik deze foto tegen toen ik de weblog van een ander project aan het updaten was. Hier de motoren waarvan de rechter in de R2 zal worden geplaatst. Het is de motor waarvan je eerder in deze weblog ook een filmpje kon zien en HOREN. Die gaan we later nog uit elkaar halen... http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?p=408655#408655

donderdag 13 maart 2008

fotoos fur Hans und Sven

Vielleicht klapt's jetzt?




Deze fotoos zijn er (eventjes) opgezet om Hans Exner en zijn schoonzoon Sven in de gelegenheid te stellen te bepalen welke koppeling en drukgroep zij mij moeten opsturen, passend bij deze bellhousing die ik, geparelstraald en al, met gespoten toebehoren op marktplaats kocht voor de prijs van het stralen (wat ik toch zou moeten doen met de bellhousing van mijn donor). De R2 versnellingsbak is reeds gereviseerd en nu kan binnenkort een en ander worden samengebouwd in afwachting van de carrosserie die nog wel geruime tijd (maaaaanden) op zich laat wachten.

donderdag 6 maart 2008

iets met simca's?

Nog meer Simca, Chrysler, Talbot en Matra.




6 maart 2008

Op weg naar de loods reed ik vanavond nog eventjes langs VB en ben gestopt om te kijken of er tijd was geweest voor de Simca. Ze hebben het hardstikke druk en eerlijk gezegd ben ik daar zelf ook een beetje schuld aan door ze tussendoor de bumper van een andere auto te laten doen. Erg leuk was het te zien dat ze gisteren waren begonnen de spatborden en deuren strak te maken zodat ze begin volgnde week in de expoxy kunnen. Hieronder wat sfeerplaatjes.